
VIER INVALSHOEKEN
PROJECT VOEDSELBEWUSTWORDING
Welkom bij
dit eerste project!
Jullie gaan de slag met het onderwerp 'Voedselbewustwording'.
Jullie onderzoeken vier invalshoeken. Daarna gaan jullie een eigen challenge opzetten en daar ook een oplossing voor bedenken.
Succes en veel plezier!
Vier invalshoeken Project Voedselbewustwording




Vier invalshoeken
1. Wetenschap en gezondheid
Je onderzoekt de wetenschappelijke aspecten van voedselproductie en -consumptie. Je kijkt naar voedingswaarden, verwerking van voedsel en innovatieve technologieën.
Denk aan: voedingswaarden, voedselverwerking, technologische innovaties.
2. Duurzaamheid en milieu
Je richt je op de duurzame en milieuvriendelijke aspecten van ons voedselsysteem. Je kijkt naar zaken als voedselverspilling, hiernieuwbare landbouw en de kringloopeconomie.
Denk aan: voedselverspilling, duurzame landbouw, kringloopeconomie.
3. Economie en bedrijfskunde
Je onderzoekt de economische factoren en bedrijfsprocessen rondom voedselproductie en -consumptie. Je kijkt naar zaken als kosten, distributie en innovatie.
Denk aan: kosten en prijzen, voedsellogistiek, innovatieve businessmodellen.
4. Cultuur en geschiedenis van voedsel
Je onderzoekt de cultuur en de geschiedenis van voedsel vanuit drie perspectieven.
-
Internationale keuken. Voedsel is nauw verbonden met cultuur. Je gaat onderzoeken hoe verschillende keukens wereldwijd zijn ontstaan en geëvolueerd.
-
Historisch perspectief. Door te kijken naar de geschiedenis van de landbouw en voedselconsumptie, krijg je een beter begrip van hoe ons voedselsysteem is gevormd.
-
Culinaire tradities. Je gaat de rijke culinaire tradities en recepten van over de hele wereld onderzoeken, en hoe deze bijdragen aan de diversiteit van ons voedsel.
Opdracht
-
Bedenk een vraag die bij je opkomt wanneer je naar één van onderstaande afbeeldingen kijkt.
-
Ga dan kijken bij welke invalshoek jouw vraag thuis hoort.
-
Geef aan waarom je vindt dat jouw vraag bij die invalshoek past (onderbouwing).
Let op: één afbeelding kan op meerdere manieren door jullie geïnterpreteerd worden, dat wil zeggen dat een afbeelding door verschillende leerlingen andere vragen kan oproepen.

.jpg)























