top of page

Opdrachtomschrijvingen

QUEST@LCL
proces

in ontwikkeling

Proces Quest 2025-2026

Quest is een onderwijsprogramma dat op het Lorentz Casimir Lyceum ontwikkeld wordt.

De projecten zijn gebaseerd op Challenge Based Learning: onderzoekend en ontwerpend leren.

De 7 V's van Quest

De projecten worden aangeboden via een proces 'Verkennen', 'Verbreden', 'Verdiepen', 'Verbinden', 'Verwerken', 'Verspreiden' en 'Verbeteren'. Ook wel aangeduid als de 7 V's van Quest. 

 

Projecten

In de brugklas en het tweede leerjaar worden drie verschillende projecten aangeboden. In het derde leerjaar is er een speciale projectdag waarop de leerlingen aan de slag gaan. 

blauwe vlakken challenge based learning .jpg

Lorentz Casimir Lyceum 2024-2025

DE 7 V'S

1. VERKENNEN

De leerling gaat vanuit vier gegeven invalshoeken het projectthema onderzoeken. De leerling kan de eigen inzichten vanuit de vier invalshoeken over het onderwerp van het project beschrijven, daarop reflecteren en het resultaat daarvan gedocumenteerd vastleggen.

2. VERBREDEN

De leerling kan de eigen inzichten over het onderwerp van het project verder onderzoeken, daarop reflecteren en het resultaat daarvan gedocumenteerd vastleggen. De keuze voor één van de vier gegeven invalshoeken kan door de leerling worden onderbouwd. 

3. VERDIEPEN

  • De leerling kan, individueel en/of in een klein team van medeleerlingen, een creatief (denk)proces starten en een interessante challenge bepalen. 

  • De leerling maakt hierbij gebruik van:

    • voor dit onderzoek of proces geschikte werkwijzen, in de vorm van praktische activiteiten en beschouwend onderzoek;

    • de voor dit onderzoek vereiste creërende en analytische vaardigheden;

    • diverse bronnen in verschillende media. 

4. VERBINDEN

  • De leerling werkt, individueel en/of in een klein team van medeleerlingen, de challenge verder uit naar meerdere oplossingen.

  • De leerling kan de keuze voor de beste oplossing onderbouwen (product of dienst).

5. VERWERKEN

  • Optioneel: de feedback van experts wordt verwerkt in de oplossing en indien nodig aangepast of verbeterd.

  • Het eindidee/oplossing wordt uitgewerkt in een presentatie.

 

6. VERSPREIDEN

  • De leerling kan de verkregen inzichten documenteren, verantwoorden en laten zien in een daartoe geëigende vorm, zoals een presentatie, tentoonstelling, verslag, debat, beeld, film, performance.​​​​​

7. VERBETEREN

  • Feedback en feedforward

  • Welke keuzes heeft de leerling gemaakt in het proces, welke zijn goed gegaan, welke zijn minder goed gegaan, hoe zou het een volgende keer gedaan worden?

  • Hiermee worden individuele leerprocessen inzichtelijk en kan de leerling zich in een volgend proces zelf verbeteren (zelfleiderschap).  

Logboek

Aan de hand van een logboek worden de stappen in het proces bijgehouden:

wat heeft de leerling gedaan, hoe gaat de leerling verder in het proces, wat is de taakverdeling, welke bronnen zijn gebruikt?

CHECK
CHECK
CHECK
CHECK
CHECK
CHECK
CHECK

2025-2026 Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven

LCL Onderzoek

bottom of page