
STAPPENPLAN ONDERZOEK
Wat is onderzoeken?
Onderzoek is:
-
Het verzamelen en analyseren van (nieuwe) informatie om antwoord te vinden op een door jou gestelde vraag.
-
Het heeft als doel om je kennis over een bepaald onderwerp te vergroten.
-
Startpunt voor ieder onderzoek vormt het opstellen van zoekwoorden.
-
Verwerk de zoekwoorden in zoekvragen, zodat je veel goede informatie kunt vinden.
-
Maak een korte samenvatting (in jouw eigen woorden) van de informatie die je gevonden hebt.
Wat heb je nodig?
Pen en papier: voor het maken van een mindmap.
Computer: een Word-bestand, met in de bestandsnaam: datum, naam leerling(en), naam project.
Tip: maak in OneDrive een map aan met Quest, zodat je het bestand makkelijk kunt terug vinden.
Stappenplan onderzoek
1. Kies een onderwerp binnen één van de invalshoeken.
-
Welk onderwerp spreekt jou aan binnen één van de invalshoeken?
2. Wat weet je al?
-
Schrijf op wat je al over je onderwerp weet.
-
Zet dit in het Word-document
3. Wat wil je te weten komen?
-
Schrijf op wat je nog niet weet over je onderwerp, maar wel te weten wilt komen.
-
Maak een mindmap met woorden.
-
Schrijf vragen op waar de woorden in verwerkt zijn.
-
Gebruik de zoekfuncties van Google om goede antwoorden te vinden.
4. Welke bronnen?
-
Waar heb je de informatie gevonden?
-
Zijn de bronnen betrouwbaar? Wanneer kan je een bron gebruiken?
-
Wie is de auteur (dat kan een persoon of een organisatie zijn)?
-
Heeft de auteur belang bij het artikel? Bedrijven zijn namelijk altijd heel erg positief over hun eigen informatie.
-
Wat voor werk heeft de auteur? Journalisten zijn eerder te vertrouwen dan influencers.
-
-
-
-
Wat voor tekst is het:
-
Nieuws, wetenschappelijk of vermaak? Hoe serieuzer, hoe bruikbaarder.
-
-
Klopt de gevonden informatie? Is de gevonden informatie nog steeds waar?
-
Bij nieuws wil je vaak de nieuwste informatie.
-
Wetenschap gaat met stappen vooruit en kan dus snel verouderen.
-
Zijn er andere bronnen die hetzelfde beweren (vaak heb je daarvoor 3 bronnen nodig).
-
-
5. Bronnenlijst bijhouden
-
Schrijf op (heel belangrijk) welke bronnen je hebt gebruikt (dat zijn websites, boeken, tijdschriften).
-
Wie is de auteur? Of is er een organisatie die de tekst geschreven heeft? Schrijf deze informatie ook bij de bron in de bronnenlijst.
-
Geef ook de datum aan waarop je de informatie hebt gevonden. Dat zet je bij de bron in de bronnenlijst.
-
Wil je een bronnenlijst meteen helemaal goed maken, zoals bij echte onderzoekers? Klik dan hier.
6. Verwerken van de informatie
-
Gebruik alleen de gegevens die nodig zijn voor het beantwoorden van je vraag.
-
Bewaar je informatie op een overzichtelijke manier: maak kopjes in de teksten en plaats alles in een logische volgorde in jouw Word-document.
-
Heb je alle informatie gevonden die je nodig hebt? Anders zoek je nog even door en herhaal je de voorgaande stappen.
7. Samenvatting
-
Maak een korte samenvatting (in jouw eigen woorden) van de informatie die je gevonden hebt.
8. Presenteren
-
Laat zien wat je hebt onderzocht en presenteer aan de andere leerlingen in jouw klas wat je hebt onderzocht.
9. Reflectie
Maak een kopje in jouw document met 'Reflectie'.
Individueel
-
Hoe verliep jouw onderzoeksproces?
-
Ben je tevreden, heb je alle informatie gevonden?
-
Hoe zou je het de volgende keer (anders) doen?
-
Wat zou eventueel een extra onderzoek zijn?
Groepsreflectie
-
Als je in duo's of in groepjes onderzoek hebt gedaan, schrijf je eerst ieder afzonderlijk een reflectie.
-
Bedenk vervolgens voor ieder van je groepsgenoten twee tips en tops. Tips zijn verbeterpunten, tops zijn onderdelen die juist goed gaan.
-
Komt het oordeel van je groepsgenoten overeen met het beeld dat je van jezelf hebt?
.jpg)