
Hoe maak je een goede enquête?
Hoe maak je een goede enquête?
Hoe kan je bijvoorbeeld het telefoongebruik van jouw familieleden in kaart brengen?
Wat is een enquête?
Een enquête is een onderzoeksmethode waarmee je informatie en data kunt ophalen. Het worct ook wel vragenlijstonderzoek genoemd. Het is een gestructureerde dataverzamelingsmethode. Dat wil zeggen dat de vraagstelling van te voren vaststaat. Er wordt maximaal een klein aantal antwoordmogelijkheden gegeven waaruit de ondervraagde (ook wel respondent genoemd) kan kiezen.
De enquête als onderzoeksmethode is kwantitatief, omdat je cijfermatige gegevens onderzoekt.
(Een interview daarentegen is kwalitatief omdat je daarin geen cijfergegevens verzameld: met behulp van een interview worden namelijk antwoordteksten geanalyseerd).
Populatie
Je bepaalt eerst welke groep je wil onderzoeken: familieleden, studenten, bezoekers van een supermarkt, etc. Die groep wordt de populatie genoemd.
Steekproef
Je kunt niet alle mensen in jouw gekozen populatie onderzoeken. Dan benader je dus een deel van de populatie. Dat wordt ook wel steekproef genoemd: een al dan niet willekeurige selectie uit de populatie die de mogelijkheid heeft om aan het onderzoek mee te doen.
Repondenten
Personen die deelnemen aan een vragenlijstonderzoek noemen we respondenten. Deze benaming is bij een enquête (en interview) een gebruikelijke term. Bij een experiment als onderzoeksmethode worden de personen die deelnemen proefpersonen genoemd.
Enquêtevragen ontwikkelen
Het samenstellen van een goede vragenlijst is een proces van bedenken en veranderen. Je hebt namelijk maar één kans om de vragenlijst voor te leggen aan de respondenten.
Tips:
-
Zorg dat de vragen bruikbaar zijn voor jouw onderzoek.
-
Dat het compleet is.
-
Neutraal is, zodat de respondenten niet in een bepaalde richting gestuurd worden.
-
Niet te lang is.
-
Zorg dat er niet teveel open vragen zijn.
Vragen stellen
Je kunt op verschillende manieren vragen stellen.
-
Enkelvoudige vragen (bijvoorbeeld: 'Wat is je leeftijd?' of 'Hoeveel uur zit je per dag op je telefoon?')
-
Schaal (de antwoorden lopen op van bijvoorbeeld 'helemaal mee oneens' tot 'helemaal mee eens').
-
Lijst (de respondenten kunnen één antwoord uit een lijst kiezen).
-
Open antwoord (respondenten kunnen zelf een antwoord formuleren).
-
Halfopen antwoord (bijvoorbeeld: als geen van de antwoorden op de respondenten van toepassing is, kan deze een eigen antwoord invullen).
-
Meervoudige antwoorden (de respondent kan dan meerdere antwoorden aanvinken).
Voorbeeld halfopen antwoord
In welke wijk in Eindhoven of welke stad rondom Eindhoven woon je?
-
Stratum
-
Tongelre
-
Strijp
-
Woensel
-
Nuenen
-
Anders, te weten .......
Voorbeeld meervoudig antwoord
Op welke manier heb je voor de aankoop van jouw mobiele telefoon informatie gezocht en gevonden? Je mag meerdere antwoorden geven.
-
Surfen op internet
-
Een reclame op internet
-
Op aanraden van familie
-
Omdat je vrienden enthousiast waren
-
Anders: ............
Opdracht
Hoe is het telefoongebruik bij verschillende leeftijdsgroepen?
-
Met behulp van Forms (zie uitleg filmpje) gaan jullie een enquête maken en versturen naar 5 mensen buiten je klas om. Het doel van deze vragenlijst is om erachter te komen hoe de respondenten omgaan met hun telefoon. Denk goed na over de vragen (WAT WIL JE TE WETEN KOMEN). Je kunt denken aan vragen als, hoe vaak ..., waarvoor ..., wanneer ..., etc. Test de vragen eerst even bij elkaar uit. Pas daarna de vraag eventueel aan.
-
Zorg ervoor dat je minstens 5 verschillende type vragen stelt (bijvoorbeeld: enkelvoudig, schaal, lijst, open, halfopen, meervoudig)
-
Verstuur de enquête naar 5 personen van verschillende leeftijden.
Conclusie
In het filmpje wordt ook uitgelegd hoe je de antwoorden inzichtelijk kunt maken (diagram, excel etc.).
Welke conclusie kan je maken op basis van de antwoorden van de enquête? Schrijf in het kort op wat jou op is gevallen.
Succes!
.jpg)