
PWS Doelgroep
& Persona









Bij een profielwerkstuk hoort het bepalen van een doelgroep: je bepaalt dan voor wie je het bedenkt.
Een persona maken is een beschrijving van één persoon uit jouw doelgroep die overeenkomt met de gehele doelgroep).
In 7 stappen een persona creëren
Het werken met persona’s brengt je dichter bij je doelgroep(en). Een persona geeft een doelgroep een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in je doelgroep te verplaatsen.
Tip: gebruik bij het maken van een persona niet de ik-vorm. Probeer je zoveel mogelijk te verplaatsen in de ander.
Tip: Onderaan vind je een oefening, die kan helpen bij het bepalen van de persona.
Stap 1 – Naam
Elke persona krijgt zijn of haar eigen naam. Bijvoorbeeld Jasper, Ezra, Ayesha of Oscar. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet waar je het over hebt.
De naam mag je natuurlijk ook als laatste stap bedenken.
Stap 2 – Wie en wat is hij/zij
Probeer zoveel mogelijk een beeld te schetsen: leeftijd, geslacht, school, schooltype, hobby’s, interesse, technische kennis, enz., enz.. Hoe completer het beeld (zonder te overdrijven), hoe beter.
Stap 3 – Demografische gegevens
Om een compleet beeld te geven van de persona is het noodzakelijk ook de omgeving en omstandigheden in kaart te brengen. Zoals woonplaats, soort woning, omgeving, vervoermiddel, etc.
Stap 4 – Wensen en doelen
Beschrijf de wensen die de persona heeft met jullie mogelijke oplossingen.
Stap 5 – Zorgen en ergernissen
Wat zijn de zorgen en ergernissen van de persona. Maakt de persona zich ergens zorgen voor wat betreft het thema van de challenge? Zijn er mogelijke ergernissen: kun je beschrijven wat jouw persona niet fijn zou vinden aan de oplossing.
Stap 6 – Quote
Probeer in een korte zin de behoefte van je persona weer te geven. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil een goedwerkend product dat goed is voor het milieu'.
Stap 7 – Uiterlijk
Om letterlijk een beeld te kunnen vormen heeft de persona een gezicht nodig, dit maakt het makkelijker je direct tot hem/haar te richten. Dit kan door middel van een illustratie of foto.
Nu heb je je persona af. Nu kun je deze persona betrekken bij het vinden van een oplossing voor het probleem. Succes!
Oefening
-
Neem één van de onderwerpen (of problemen of probleemstellingen) waar je mee bezig wilt zijn. Bijvoorbeeld voedselverspilling (als onderdeel van voedselbewustwording).
-
Bedenk 3 verschillende doelgroepen bij dat gekozen onderwerp (of probleem of probleemstelling).
-
Maak 3 verschillende persona's (iedere doelgroep heeft dan één persona) en onderzoek wat het probleem voor ieder persoon uit de verschillende doelgroepen betekent (zie stappen hierboven).
-
Je zult merken dat voor iedere doelgroep het probleem anders is. Vergelijk de verschillen.
-
Maak een keuze voor de doelgroep én persona waar je mee verder wilt werken.
Let op:
Dit is een voorbeeld:
Stel jouw onderwerp is Voedselverspilling.
Dan zou je bijvoorbeeld deze drie verschillende doelgroepen kunnen bedenken:
1. Een gezin én Voedselverspilling, of 2. De school én Voedselverspilling, of 3. Een sportvereniging én Voedselverspilling.
.jpg)