top of page
Paarse muren

VIER INVALSHOEKEN 
PROJECT ARTCADIA

 

Welkom bij

dit eerste project!

Jullie gaan de slag met het onderwerp 'ARTCADIA'.

Jullie onderzoeken vier invalshoeken. Daarna gaan jullie een eigen challenge opzetten en daar ook een oplossing voor bedenken.

Succes en veel plezier! 

Vier invalshoeken Project ARTCADIA

Scherm­afbeelding 2024-09-08 om 16.06.03.png

Vier invalshoeken

1. Gebouwen

  • Er worden steeds meer innovaties gedaan om onze gebouwen zo duurzaam mogelijk te laten zijn. Ga in de kennisdossiers op zoek naar zoveel mogelijk voorbeelden van innovaties bij gebouwen die een oplossing kunnen bieden voor de problemen van de toekomst. Wat doen ze om een gebouw energiezuinig te laten zijn?​

  • Welke nieuwe materialen worden er momenteel ontwikkeld om mee te bouwen? Ga op zoek naar zoveel mogelijk voorbeelden. ​

  • Weke innovaties worden er momenteel al bedacht in de bouw die helpen om te gaan met de toenemende warmte? Ga in de kennisdossiers op zoek naar zoveel mogelijk voorbeelden. ​

2. Milieu en ruimte

  • Hoe wordt ons voedsel geproduceerd? Welke problemen ontstaan er door het produceren van voedsel?  Welke innovaties worden er momenteel bedacht of zijn al ontwikkeld om ons voedsel duurzamer te maken? ​

  • Wat doen we momenteel om de plastic soep tegen te gaan? Ga op zoek naar zoveel mogelijk oplossingen die er al zijn? Noteer ook in welke bron je dit hebt gevonden. ​

  • We produceren met zijn allen heel wat afval en gooien spullen snel weg. Het maken van spullen kost veel energie. Welke oplossingen worden er al bedacht om duurzamer met onze spullen om te gaan?​

  • Hoe kunnen we in een megastad zo effectief mogelijk met ruimte omgaan? Ga in de kennisdossiers op zoek naar voorbeelden waarbij effectief met ruimte wordt omgegaan.   ​

  • We zullen in de toekomst steeds meer gaan bouwen om iedereen te huisvesten. Hierdoor verliezen we meer van de natuur. Hoe kunnen steden en groen met elkaar samen gaan? Ga in de kennisdossiers op zoek naar projecten die een oplossing bieden voor dit probleem.

3. Water

  • Zoek in de kennisdossiers naar een bron die aangeeft waar we op de wereld te maken hebben met een watertekort? Schrijf drie landen op. Ga op zoek naar oplossingen die nu al bestaan voor het zoetwatertekort? ​

  • Zoek in de kennisdossiers naar een bron die aangeeft welke landen een stijging van de zeespiegel te zien is? Schrijf drie landen op. Wat wordt er bedacht om de positieve kanten van water te benutten?​

  • Niet overal op de wereld is de kwaliteit van water goed. Zoek in de kennisdossiers naar een bron die aangeeft waar op de wereld de waterkwaliteit niet goed is. Hoe houden we ons water schoon en hoe maken we de kwaliteit van het water nog beter? ​

  • Op sommige plekken in de wereld hebben we te maken met extreme droogte. Wat zijn de gevolgen van deze droogte? Welke oplossingen worden er nu al bedacht om droogte tegen te gaan. ​

  • Hoe gaan we nu om met natuurrampen als overstromingen, tsunami’s en orkanen? Wat wordt er al gedaan om de ernstige gevolgen van overstromingen te verminderen of om overstromingen te voorkomen?

4. Mobiliteit

  • Wat wordt er al gedaan om files te voorkomen of om onze tijd in de file beter te benutten? ​

  • Welke innovaties/ onderzoeken worden er momenteel gedaan om op een milieubewuste manier van A naar B te reizen? Ga op zoek naar zoveel mogelijk bronnen. ​

  • Wat voor een veranderingen zijn er de afgelopen jaren gedaan met betrekking tot het spoor?​

Opdracht

  • Bedenk een vraag die bij je opkomt wanneer je naar één van onderstaande afbeeldingen kijkt. 

  • Ga dan kijken bij welke invalshoek jouw vraag thuis hoort.

  • Geef aan waarom je vindt dat jouw vraag bij die invalshoek past (onderbouwing).

Let op: één afbeelding kan op meerdere manieren door jullie geïnterpreteerd worden, dat wil zeggen dat een afbeelding door verschillende leerlingen andere vragen kan oproepen. 

2025-2026 Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven

LCL Onderzoek

bottom of page