top of page

Ik en
duurzaamheid

Project 4 'Ik en duurzaamheid'

Eindopdracht

​​​​​​

  1. Bedenk in een groepje een handeling of product waarmee je jouw eigen omgeving een stukje mooier / beter (duurzamer) maakt, ook voor de toekomst.​

  2. Overtuig klasgenoten om dit ook daadwerkelijk te gaan doen.​ 
     

 

​​Waar kan je aan denken? Hier zijn een aantal voorbeelden:​​

  • het bedenken van een kledingruilbeurs;

  • een LCL marktplaats bedenken waar je spullen van elkaar kunt kopen/ruilen;

  • het bedenken van een kledingworkshop om van oude kleding nieuwe kleding maken;

  • spullen upcyclen: iets nieuws bedenken met bestaande producten of materialen;

  • een ruimte ontwerpen waarbij leerlingen elkaar makkelijker kunnen ontmoeten op het LCL (denk aan de huiskamer in lokaal 120);

  • een activiteit of product bedenken waardoor eenzame ouderen betrokken worden;

  • iets wat jullie zelf bedenken.

Alternatieve eindopdracht: bedenk een duurzame vakantie

  1. Kies een leuke eindbestemming buiten je eigen omgeving.​

  2. Maak een draaiboek met de reisroute inclusief vervoer, verblijf, eten en verschillende activiteiten (minstens 3 grote)​

  3. Eén van de activiteiten moet iets te maken hebben met de cultuur van de gekozen bestemming.​

  4. De vakantie duurt 5 dagen en is voor 2 personen in augustus.​

  5. Je hebt een budget van 1500 euro, beschrijf de kosten in je draaiboek.​

  6. Het moet een  leuke vakantie worden die iedereen wil boeken. Maak het duurzaam maar toch aantrekkelijk. Het hoeft geen strafkamp te zijn. ​

  7. Maak er een mooie reisbrochure bij.

Succescriteria:

  • jullie handeling of product is in werkelijkheid uit te voeren;

  • er zit een goede reclameposter bij waardoor de bezoekers overtuigd raken;

  • wees creatief, probeer iets te bedenken dat nieuw is.

Vaardigheden die in de lessen in periode 4 worden aangeboden: 
 

  • samenwerken (het eigen proces in beeld brengen met een rubric);

  • onderzoek naar je persoonlijke ecologische voetafdruk;

  • onderzoek naar een eigen kledingstuk; 

  • interview/ enquête/ observatie: hoe zit het met de ecologische voetafdruk van jouw omgeving, bijvoorbeeld van een vriend, mentor, familie of anderen;

  • het maken van een poster (papier of uitgeprint) voor de presentatie.

​Heel veel succes allemaal!

2025-2026 Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven

LCL Onderzoek

bottom of page